Pengacara Saddam Tawarkan Bela Zaidi

Blog Single

Amman (ANTARA/Xinhua-OANA) - Khalil Ad-Dulaimi, kepala pengacara Saddam Hussein, pada Senin (15/12), menawarkan untuk membela wartawan Irak yang melemparkan sepatu ke arah Presiden Amerika Serikat (AS), George W. Bush , yang datang di Irak untuk kunjungan perpisahan.

 

Pengacara tersebut mengatakan di ibukota Jordania, Amman, ia membuat keputusan itu Ahad malam, segera setelah peristiwa tersebut dan ia sekarang berusaha membentuk tim pengacara guna membela wartawan itu.

Wartawan tersebut mesti dibebaskan, Ad-Dulaimi menegaskan.

 

Pada suatu taklimat yang diadakan Bush, Ahad, di Zona Hijau --yang dijaga ketat di Baghdad, bersama Perdana Menteri Irak Nuri Al-Maliki, Muntdhar Az-Zaidi, wartawan stasiun televisi Baghdadiya, melompat dan melemparkan kedua sepatunya satu per satu ke arah Bush dan menyebut dia "anjing" dalam bahasa Arab.

 

Bush mengelak dan nyaris terkena sepatu tersebut, tapi wartawan itu dibekuk oleh beberapa anggota keamanan dan kemudian diseret ke luar ruangan sementara ia berteriak-teriak.

 

Bush tiba di Baghdad, Ahad pagi, dalam kunjungan yang tak diumumkan, hanya 36 hari sebelum ia meletakkan jabatan pada Januari. (*)

Berita Terkait: